Potträning!

Det har ju varit en het diskusion kring potträning. Dom tycker att man ska börja potträna sina barn innan dom är ett år fyllda och att dom då ska vara blöjfria. Tänk vad smidigt det hade varit att ha blöjfria barn tidigt. Men för mig personligen har det aldrig funkat. Jag har satt mina barn på pottan när dom har kunnat börja sitta. Och jag har alltid tagit av dom blöjan en varm sommardag. Men att få mina barn att förstå, när dom inte ens kan gå, att dom ska gå på pottan när dom behöver eller säga till när dom behöver har inte funkat här så tidigt. Min sjuåring var helt underbar med att lära. Han fixade toaletten direkt utan olyckor:). MEN då var det ju det att när han kom till dagis så fick blöjan vara på. Altså är ju min slutsatts om man ska få barnen blöjfria är det ju bra om förskolan kör den linjen med. Och för mig har det aldrig funkat. ( mina barn har varit strax efter året när dom har börjat på dagis då jag har varit tvungen att gå tillbaka till jobbet. Dottern började ju lite senare. Men eftersom hon har bajsproblem rekomendera läkaren oss att inte potträna henne förrens det var över då hon kan bli rädd för pottan eftersom hon har ont när hon bajsar. Jag var likadan när jag var liten och jag var livrädd för att gå på toa eftersom man skulle vara blöjfri tidigt då så försökte min stackars mamma helt förtvivlat att få mig på toa. Men egentligen så kan det ju inte vara så lätt för förskolan att kunna fixa det med många barn att ta hand om heller så man kan ju inte anklaga dom för det så klart. Så min slutsatts blir = barn blir blöjfria när dom blir helt enkelt. 
Har ni fått era barn blöjfria tidigt? Och hur har ni gått tillväga?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mamman

Välkomna in till mig!

RSS 2.0